Šah 1 biraju učenici koji su uspješno ovladali programom Osnovi šaha, a mogu da ga biraju i učenici bilo kojega razreda (sedmi,osmi ili deveti) koji smatraju da vladaju materijom koja se izučava u programu Osnovi šaha. Izučava se sa dva časa sedmično, što na nivou školske godine iznosi 68 časova.


Obavezne teme Broj časova
Otvaranje - otvorene igre 22
Različite figure u borbi protiv pješaka 12
Svojstva, položaj i uzajamno dejstvo figura 8
Matiranje u dva poteza 12
Pješačke završnice 4
Topovske završnice 10
Ukupno 68
   

Realizacija ciljeva programa

Predstavljen je raspored operativnih ciljeva u okviru svake od obaveznih tema i broj časova predviđenih za realizaciju svakog od predviđenih ciljeva.

Učenici/ce treba da Broj časova
Otvaranje - otvorene igre TEMA 1
 Znaju i prepoznaju sliku koja nastaje nakon odigranih prvih 5 poteza italijanske partije  3
Upoznaju osnovne principe i ideje italijanske partije 2
Znaju i prepoznaju sliku koja nastaje nakon odigranih prvih 5 poteza španske partije 5
Upoznaju osnovne principe i ideje španske partije 2
Znaju i prepoznaju sliku koja nastaje nakon odigranih prvih 5 poteza Ruske odbrane 3
Upoznaju osnovne principe i ideje Ruske odbrane 2
Znaju i prepoznaju sliku koja nastaje nakon odigranih prvih 5 poteza škotske partije 3
Usvajaju osnovne principe i ideje škotske partije 2
Različite figure u borbi protiv pješaka  
Različite figure u borbi protiv pješaka TEMA 2
Znaju i prepoznaju završnicu dama protiv pješaka 1
Znaju i prepoznaju slučajeve u kojima je moguć dobitak dame protiv pješaka i slučajeve u kojima taj dobitak nije moguć. 3
Znaju i prepoznaju završnicu top protiv pješaka. 1
Znaju i prepoznaju slučajeve u kojima je moguć dobitak topa protiv pješaka i slučajeve u kojima taj dobitak nije moguć 3
Znaju i prepoznaju završnicu lakih figura protiv pješaka 1
Znaju i prepoznaju slučajeve u kojima je moguć neriješen ishod lake figure protiv pješaka i slučajeve u kojima taj ishod nije moguć  
Svojstva, položaj i uzajamno dejstvo figura TEMA 3
Prepoznaju pozicije u kojima je mogući dvojni udar i pozicije u kojima dvojni udar nije moguć 5
Znaju osnovna svojstva figura 1
Znaju i prepoznaju položaj kralja ( loš ili dobar ) u odnosu na svaku svoju figuru 2
Matiranje u 2 poteza TEMA 4
 Prepoznaju pozicije u kojima jedna strana može da izvede mat u dva poteza  6
Prepoznaju olakšavajuće i otežavajuće okolnosti pri izvođenju mata u dva poteza 6
Pješačke završnice TEMA V
Znaju klasifikacije pješaka i tipove završnica u vezi sa njima 2
Usvoje trougaoni manevar 2
Topovske završnice TEMA VI
Znaju i prepoznaju osnovne tipove topovskih završnica 3
Znaju i prepoznaju poziciju top i pješak protiv topa u kojoj je izvjestan neriješen ishod 3
 Znaju i prepoznaju poziciju top i pješak protiv topa u kojoj jedna strana može da dobije partiju.  4