Šah 1 biraju učenici koji su uspješno ovladali programom Osnovi šaha, a mogu da ga biraju i učenici bilo kojega razreda (sedmi,osmi ili deveti) koji smatraju da vladaju materijom koja se izučava u programu Osnovi šaha. Izučava se sa dva časa sedmično, što na nivou školske godine iznosi 68 časova.
Obavezne teme | Broj časova |
Otvaranje - otvorene igre | 22 |
Različite figure u borbi protiv pješaka | 12 |
Svojstva, položaj i uzajamno dejstvo figura | 8 |
Matiranje u dva poteza | 12 |
Pješačke završnice | 4 |
Topovske završnice | 10 |
Ukupno | 68 |
Predstavljen je raspored operativnih ciljeva u okviru svake od obaveznih tema i broj časova predviđenih za realizaciju svakog od predviđenih ciljeva.
Učenici/ce treba da | Broj časova |
Otvaranje - otvorene igre | TEMA 1 |
Znaju i prepoznaju sliku koja nastaje nakon odigranih prvih 5 poteza italijanske partije | 3 |
Upoznaju osnovne principe i ideje italijanske partije | 2 |
Znaju i prepoznaju sliku koja nastaje nakon odigranih prvih 5 poteza španske partije | 5 |
Upoznaju osnovne principe i ideje španske partije | 2 |
Znaju i prepoznaju sliku koja nastaje nakon odigranih prvih 5 poteza Ruske odbrane | 3 |
Upoznaju osnovne principe i ideje Ruske odbrane | 2 |
Znaju i prepoznaju sliku koja nastaje nakon odigranih prvih 5 poteza škotske partije | 3 |
Usvajaju osnovne principe i ideje škotske partije | 2 |
Različite figure u borbi protiv pješaka | |
Različite figure u borbi protiv pješaka | TEMA 2 |
Znaju i prepoznaju završnicu dama protiv pješaka | 1 |
Znaju i prepoznaju slučajeve u kojima je moguć dobitak dame protiv pješaka i slučajeve u kojima taj dobitak nije moguć. | 3 |
Znaju i prepoznaju završnicu top protiv pješaka. | 1 |
Znaju i prepoznaju slučajeve u kojima je moguć dobitak topa protiv pješaka i slučajeve u kojima taj dobitak nije moguć | 3 |
Znaju i prepoznaju završnicu lakih figura protiv pješaka | 1 |
Znaju i prepoznaju slučajeve u kojima je moguć neriješen ishod lake figure protiv pješaka i slučajeve u kojima taj ishod nije moguć | |
Svojstva, položaj i uzajamno dejstvo figura | TEMA 3 |
Prepoznaju pozicije u kojima je mogući dvojni udar i pozicije u kojima dvojni udar nije moguć | 5 |
Znaju osnovna svojstva figura | 1 |
Znaju i prepoznaju položaj kralja ( loš ili dobar ) u odnosu na svaku svoju figuru | 2 |
Matiranje u 2 poteza | TEMA 4 |
Prepoznaju pozicije u kojima jedna strana može da izvede mat u dva poteza | 6 |
Prepoznaju olakšavajuće i otežavajuće okolnosti pri izvođenju mata u dva poteza | 6 |
Pješačke završnice | TEMA V |
Znaju klasifikacije pješaka i tipove završnica u vezi sa njima | 2 |
Usvoje trougaoni manevar | 2 |
Topovske završnice | TEMA VI |
Znaju i prepoznaju osnovne tipove topovskih završnica | 3 |
Znaju i prepoznaju poziciju top i pješak protiv topa u kojoj je izvjestan neriješen ishod | 3 |
Znaju i prepoznaju poziciju top i pješak protiv topa u kojoj jedna strana može da dobije partiju. | 4 |