ŠAH U ŠKOLAMA CRNE GORE

Od školske 2006/2007. godine u osnovnim školama u Crnoj Gori izučavao se šah, kao izborna ili fakultativna nastava u vidu predmeta: Osnovi šaha, Šah 1 i Šah 2. Interesovanje za šah među učenicima je bilo sve veće tako da u školskoj 2011/2012. godini preko 1 500 učenika izučavalo je šah u školi. Nastavnici koji predaju šah, učestvovali su na seminarima koje je organizovao Šahovski savez Crne Gore u saradnji sa Zavodom za školstvo. Od prvog seminara održanog u Bijeloj, januara 2007. godine, preko stotinu nastavnika i profesora prošlo je kroz dodatnu šahovsku obuku. Šahovski savez je u realizaciji projekta Šah u škole uz svesrdnu podršku Ministarstva prosvjete i sporta. Prethodno su Uprava za sport i COK od 2006. godine uložili značajna sredstva, za opremanje škola sa šahovskim rekvizitima, literaturom i za edukaciju nastavnika šaha. Osnovnim školama u kojima se održava izborna nastava, fakultativna nastava i šahovske sekcije, pored knjige IM Rmuša, podijeljene su i Metodika i Zbirka zadataka, autora Vojvodića i Lutovaca, kao i demonstracione table, šahovi, digitalni časovnici, časopis Montenegrochess i propagandni materijal. Od školske 2017/2018. šah se ne izučava kao nastavni predmet.

Od 2019. godine se radi na povratku šaha u škole. Potpisan je Sporazum ŠSCG sa Ministarstvom prosvjete Crne Gore i Evropskom šahovskom unijom, a cilj je popularizacija šaha među učenicima osnovnih škola, s ciljem jačanja intelektualnih, kulturnih i sportskih kapaciteta, pri čemu će školama biti obezbijeđena šahovska oprema i rekviziti za obavljanje sportskih takmičenja u šahu. Od školske 2021/2022. godine, u nekim se sredinama održavaju školska i opštinska prvenstva u šahu, zatim regionalna i državno, u sklopu projekta Šah u škole.

Osnovi šaha

Za realizaciju programa Osnovi šaha predviđeno je 68 časova - dva časa sedmično, sa preporukom školama da se nastava sedmično organizuje kroz blok nastavu. Program Osnovi šaha se u OŠ" Mihailo Žugić"  izučava kao fakultativni predmet u šestom razredu.

Obavezne teme Broj časova
Šahovska tabla i šahovske figure 9
Osnovi šahovske igre 15
Mat usamljenom kralju 10
Osnove otvaranja 20
Pješačke završnice 14
Ukupno 68
   


Realizacija ciljeva programa

Učenici/ce treba da Broj časova
Šahovska tabla i šahovske figure TEMA 1
Usvoje osnovne pojmove o šahovskoj tabli i njenim elementima (polje, linija, red, dijagonala, veliki i mali centar) 2
Usvoje pravila kretanja svih figura 2
Usvoje pojmove vezano za šahovsku tablu i figure: kraljevo krilo, damino krilo, teške i lake figure 1
Usvajaju pravila ponašanja za šahovskom tablom i pravilo taknuto-maknuto 1
Usvaja kvantnu vrijednost figura 1
Usvaja pravila uzimanja figura 1
Znaju da promovišu pješaka u drugu figuru (dama, top, lovac i skakač) 1
Osnovi šahovske igre TEMA 2
Znaju šahovsku notaciju 3
Znaju pravilo uzimanja pješakom anpasan i specijalan potez rokada koji se izvodi kraljem i topom 3
Usvajaju pojam šah kralju i sva pravila  vezano za taj pojam 2
Usvoje pojam mat 4
Usvoje pojam remi i sve moguće slučajeve remija  3
Mat usamljenom kralju TEMA 3
Usvoje principe matiranja teškim figurama i znaju pri ovakvom materijalu da izbjegnu pat 3
Znaju da potisnu damom kralja  
Znaju da izvedu mat damom 1
Znaju da izvedu mat topom 4
Osnove otvaranja TEMA 4
Znaju osnovne činjenice o razvoju šahovske igre 1
Usvajaju osnovne principe otvaranja 3
Razumiju neophodnost rokade u ranoj fazi partije 1
Usvoje značaj centra u ranoj fazi otvaranja 3
Razumiju da greške u otvaranju znače grubo kršenje principa 4
Znaju osnovne greške u otvaranju i kako ih izbjeći 8
Pješačke završnice TEMA 5
Usvoje pravilo kvadrata 2
Razumiju značaj opozicije u završnicama 3
Znaju osobine elementarnih završnica kralj i pješak protiv kralja, odnosno pravilo trećeg (šestog) reda 3
Znaju klasifikaciju pješaka 4
Prepoznaju, imenuju i razumiju razne vrste pješačkih završnica 2

Comments: 0